Δευτέρα, 17 Μαΐου 2010

Πανελλαδικές εξετάσεις και διαχείρηση στρες

του Στέφανου Σταυρινού


Κάθε χρόνο τέτοια εποχή διαβάζουμε και ακούμε συμβουλές σχετικά με το στρες των πανελληνίων εξετάσεων. Σε γενικές γραμμές η συστημική ματιά στα συμπτώματα του στρες μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη καθώς οι προσδοκίες του συστήματος, η οικογενειακή ιστορία αλλά και άλλοι παράγοντες μπορεί να επηρεάσουν έντονα το μέγεθος του στρες. Πέρα όμως από αυτή τη ματιά και δεδομένου του περιορισμένου χρόνου που έχει ένας μαθητής για να αντεπεξέλθει με το στρες των εξετάσεων όταν αυτές έχουν ήδη αρχίσει θα λέγαμε πως οι γνωσtικές και συμπεριφοριστικές παρεμβάσεις είναι οι πλέον βραχύχρονες και αποτελεσματικές

Αν και υπάρχουν διάφορες προσεγγίσεις πάνω στο θέμα είναι σημαντικό να μάθουμε καταρχήν να αναγνωρίζουμε ότι έχουμε στρες. Κούραση, αυξημένη ή μειωμένη όρεξη, πονοκέφαλος, κλάμα, αϋπνία ή υπερυπνία, πανικός σύγχυση ή απάθεια συχνά υποδεικνύουν ότι έχουμε μπει σε κατάσταση στρες. Στην περίπτωση αυτή είναι πολύ σημαντικό να απευθυνθούμε σε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας προκειμένου με τη βοήθειά του να εφαρμόσουμε τεχνικές διαχείρισης στρες δηλαδή τεχνικές για να διατηρήσουμε τον έλεγχο όταν καταστάσεις ή γεγονότα απαιτούν από εμάς περισσότερα από όσα θεωρούμε πως μπορούμε να φέρουμε εις πέρας. Ορισμένες τεχνικές είναι:

1. Το να σκεφτούμε αν υπάρχει κάτι που να μπορούμε να ελέγξουμε ή να αλλάξουμε στην κατάσταση.

2. Το να θέσουμε ρεαλιστικούς στόχους στον εαυτό μας με βάσει το χρόνο που έχουμε και τις αντοχές μας.

3. Το να βγάζουμε τον εαυτό μας από τη στρεσσογόνο κατάσταση τουλάχιστον για κάποιο μικρό διάστημα της μέρας μέσω δραστηριοτήτων που μας χαλαρώνουν και μας απομονώνουν από σκέψεις σχετικές με το γεγονός. Αν δεν υπάρχουν τέτοιες μια πολύ χρήσιμη τεχνική είναι το meditation δηλαδή μουσική κατά του άγχους που μπορείτε να βρείτε και στο διαδίκτυο και καλό είναι να ακούσετε τουλάχιστον για ένα τέταρτο της ώρας σε αναπαυτική στάση σώματος και σκοτάδι. Επίσης τεχνικές αναπνοής ή επιλεκτικής όρασης που μπορεί να σας συστήσει και να σας μάθει ένας επαγγελματίας ψυχικής υγείας ή ακόμα και η βιοανατροφοδότηση (biofeedback) εάν έχει την απαραίτητη εκπαίδευση και υποδομή.
Οι τεχνικές χαλάρωσης μειώνουν την πίεση του αίματος και μας προσφέρουν διαύγεια.

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου